به گزارش شهرآرانیوز؛ از لحظه ورود به اردوگاه تربیتی شهید هاشمی مشهد، فقط آنچه به چشم و گوشمان میرسید، تصویر و صدای صدها دانش آموز پسر مشهدی بود که یا در حال پیاده شدن از اتوبوسها بودند، یا دسته دسته گرد هم حلقه زده یا مقابل پیشخوان میز پذیرش اجتماع کرده بودند. این نوجوانان، مهمانان یک دوره فرهنگی تربیتی بودند که چند روزی است دعوت نامههای آن در سطح شهر نصب شده و با عنوان «رایانو» از دانش آموزان مشهدی دعوت میکند تا در یک دوره مهارت آموزی اقتصادی شرکت کنند.
سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با مشارکت مؤسسه فرهنگی شهرآرا با اجرای این طرح، برنامه ریزی کرده تا نوجوانان مشهدی با مهارتهای کسب درآمد از رسانه و همچنین سرفصلهای سواد رسانه آشنا شوند و در یک دوره هشت ساعته، ابتدا شیوه تولید محتوا را بیاموزند و در ادامه با حضور اساتید هر حوزه، از محتوای خود رفع ایراد کنند.
سیدبشیر حسینی
جامعه شناس و استاد دانشگاه
جهان امروز، جهان روایت هاست و از هر واقعهای در دنیا به تعداد زاویهای که به آن نگاه کنیم، میتوان روایت خلق کرد. شما امروز میبینید مثلا یک نسل کشی تمام عیار در غزه در جریان است؛ اما حتی برای چنین کشتار آشکاری هم رسانهها در حال روایت سازی هستند تا از زاویههای مختلف بتوانند بر جنایت صهیونیستها سرپوش بگذارند. به همین دلیل است که میگوییم بهترین روایتها در عصر امروز، داستانی است که کوتاه، ساده و جذاب باشد و کاربری این دوره برای نوجوانان مشهدی این است که همین مبانی را به آنان آموزش دهد.
دنیای رسانه، دنیای نمایشهای دراماتیک و عمدتا خلاف واقع برای مخاطبانی است که منفعلانه به هر محتوایی چشم و گوش میسپارند. بر همین اساس، زمانی که دعوت نامه تدریس در این طرح از طرف شهرداری مشهد برایم ارسال شد، مشتاقانه آن را پذیرفتم؛ زیرا باور دارم که مشهدالرضا (ع) با پشتوانه فرهنگی خود میتواند هر نوجوان و جوان خود را در مقام یک کنشگر رسانهای تربیت کند.
حسین کمیلی
فعال رسانهای محور مقاومت
به معنای واقعی کلمه، این دوره بر یک فرصت فوق العاده ایستاده است؛ زیرا رسانه در عصر حاضر به یک ابزار غیرتخصصی تبدیل شده و به جرئت میتوان گفت بی آنکه نیاز به تحصیل آکادمیک یا گذراندن دورههای خاص باشد، همه افراد حتی نوجوانان و کودکان میتوانند در موضوعات مختلف محتوایی تولید کنند و در فضای مجازی به اشتراک بگذارند.
بچههای ما امروزه تقریبا همه میدانند چطور باید با استفاده از تلفن همراه خود یا والدینشان تولید محتوا کنند و به همین دلیل با وجود اینکه گفته میشود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام کرده اند، اما به نظر من این ظرفیت وجود دارد که جمعیت بسیار بیشتری در این دورهها شرکت کنند. به نظر من بزرگترین مزیت دوره این است که نوجوانان حاضر در برنامه را با عنوان «نوجوان رسانه ای» اطلاق میکند. این اطلاق، هویت آفرین است.
محمدحسن صلواتی
عکاس و مستندساز
باید این را به فال نیک گرفت که تعدادی از نوجوانان شهر با تمرکز بر فعالیت رسانهای در حال کسب مهارت هستند؛ البته وجه تمایز دوره این است که از زاویه مباحث اقتصادی هم مورد توجه قرار گرفته و بچهها علاوه بر اینکه سواد رسانه و تولید محتوای فنی در حوزه عکاسی، تدوین و تصویربرداری را یاد می گیرند، هم زمان این آموزش با کاربری بسیار عملی مبتنی بر توانایی کسب درآمد به آنان ارائه میشود. این موضوع، مصداق همان یک تیر و دو نشان و البته کیمیای نایابی است که متأسفانه حتی در مدارس و دانشگاهها نیز از آن غفلت میشود. به نظر من لازمه این دوره آن است که ادامه دار باشد.
قاسم فتحی
نویسنده و روزنامه نگار
حضور در این دوره به مثابه شعله کوچکی است که در دل و ذهن بچهها روشن میشود؛ این شعله مسئولیت پذیری اجتماعی است. نوجوانی که وارد این دوره شود، شاید برای گذراندن یک وقت مفرح و انجام یک کار گروهی و تفننی آمده باشد؛ اما بدون شک به عنوان یک عنصر دارای روحیه اجتماعی از دوره خارج خواهد شد. بچهها موقعیتی پیدا کرده اند که در سن پایین در حوزهای که علاقه دارند، استاد ببینند، حرف بزنند، کنکاش کنند و همه اینها میتواند دستاورد باشد.
جاوید کیانی
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد
این برنامه مزیتهای ذاتی متعددی را برای جامعه هدف خود ایجاد کرده است. یک جنبه مهم همین گردهمایی و فضای مفرحی است که درخلال آن، آموزش به شیوهای نرم و مؤثر به نوجوانان دختر و پسر مشهدی ارائه میشود. علاوه بر این، تلاش ما این بوده که رایانو به محفلی برای دانش آموزان این شهر تبدیل شود تا هرکس که دغدغهای در حوزه کار رسانه دارد و علاقهای در خود احساس میکند، بتواند به سادگی با آن ارتباط بگیرد، علاقه خود را دنبال کند و استعداد خود را رشد دهد.
به موازات همه مزیتهای اجرایی، برنامه ریزی شده تا رایانو به عنوان هسته متمرکز نوجوانان رسانهای مشهد در فرهنگ سرای رسانه به فعالیت ادامه دهد. تأکید میکنم که قرار نیست این دانش آموزان پس از این برنامه به حال خود رها شوند؛ بلکه در عمل، هرکس که در این دورهها شرکت کند، علاوه بر اینکه آموزش میبیند، تولید محتوا میکند و خود را رشد میدهد، میتواند براساس استانداردهای کار رسانهای در موضوعات مشخص تولید محتوا کند و با فروش اثر به رایانو، کسب درآمد کند تا این مدل به تمرینی برای کسب درآمد حرفهای در فضای آزاد تبدیل شود.
علی قربانی
دبیر رویداد رایانو
در امتداد فعالیت اثربخش باشگاه نوجوانان مشهدی (مانا)، طرح فرهنگی رایانو یا همان گردهمایی نوجوانان رسانهای مشهد با هدف تقویت هوش اقتصادی هزار دانش آموز پسر و دختر کمتر از هجدهسال درحال اجراست تا جامعه هدف نوجوانان ما به بهانه یک دوره آموزش مهارتهای درآمدزایی، با سرفصلهای آموزشی در حوزه سواد رسانه نیز آشنا شوند.
بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر و پسر مشهدی ثبت نام کردند که از میان آن ها، هزار نفر که شرایط سنی مدنظر را داشتند، انتخاب شدند. نوجوانان مشهدی آموزش میبینند که در زمینههای پادکست صوتی، خبرنویسی و خبرنگاری، تدوین کلیپ، عکاسی و طراحی پوستر تولید محتوا کنند. پس از آموزش نیز اساتید سواد رسانه در هر کدام از این زمینهها به نقد و بررسی آثار شرکت کنندگان میپردازند.
سیدمحمدعماد ناصری
دانش آموز پایه هشتم دبیرستان خیمه الانتظار
پدر و مادرم همیشه تأکید داشتند که اگر دوست دارم آدم موفقی باشم، باید از همین سن و سال به فکر مهارت آموزی باشم. چند روز قبل در مسیر بازگشت از مدرسه، تبلیغات رایانو را در یک بیلبورد شهری دیدم. به شمارهای که اعلام شده بود، پیامک فرستادم و ثبت نام کردم. دلیل اصلی حضورم، یادگیری مهارتی بود که از یک راه معقول منجر به کسب درآمد شود؛ اما وقتی در برنامه حاضر شدم، فهمیدم که رویکرد اصلی برنامه، آموزش مهارت تولید محتوای رسانهای برای کسب درآمد است. عالی است! به نظرم دیگر از این بهتر نمیشود که بتوانم همان طور که با تلفن همراه و تبلت کار میکنم، به کسب درآمد هم فکر کنم.
محمدطه سلطان زاده
دانش آموز پایه نهم دبیرستان شریف
نه فقط من، بلکه همه دوستانم در شب و روز خود ساعتها در شبکههای اجتماعی حضور داریم. این حضور هم سن و سالهای من در فضای مجازی به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل شده و حالا فراتر از اینکه خوب است یا بد، لازم است دانش آموزان با حقایق این فضا بیشتر آشنا شوند.
متأسفانه ما امروز همواره میبینیم که فقط بر ضرورتها تأکید میشود؛ یعنی کارشناسان و معلمان در تلویزیون یا مدرسه تأکید میکنند که آموختن سواد رسانه برای بچهها ضروری است؛ اما در عمل تلاشی برای شکل دهی به یک دوره متمرکز در این حوزه انجام نمیشود. شما امروز در این رویداد به چشم دیدید که همه بچهها میخکوب اساتید بودند و مشتاقانه بر یادگیری تمرکز داشتند. چرا این طور بود؟ چون دانش آموزان هم از یادگیری سواد رسانه استقبال میکنند و علاقه مند به آن هستند.
محمدسبحان سپاهی
دانش آموز پایه پنجم مدرسه شهید برونسی
برای من شخصا خیلی مهم بود که بتوانم در این حوزه حاضر شوم. پیش از برگزاری، تحقیق کرده بودم و میدانستم که محتوای دوره براساس آموزشهای حوزه رسانه است. خیلی به این حوزه علاقه دارم و به همین دلیل به برنامه آمدم تا بتوانم با استادان مطرح هر حوزه صحبت کنم. به نظرم این خیلی خوب است که به همراه بازی و سرگرمی، محتوای به روز رسانهای در اختیار هم سن و سالان من قرار بگیرد.
به هر حال، هر چه باشد، فضای زندگی ما در این عرصه است و ساعتهای طولانی از شبانه روز چه هنگام تحصیل و چه قبل و بعد از آن را در شبکههای اجتماعی میگذرانیم. به همین دلیل، همیشه برایم دغدغه بود که درباره الزامات این حوزه بیشتر بدانم و حتی با تولید محتوا در آن نقش آفرینی داشته باشم.
سیدمحمدطه موسوی
پایه هفتم دبیرستان شاهد شوشتری
چندوقتی هست که در حوزه تدوین و تولید پادکست فعالیت میکنم. عموی من در رادیو کار میکند و با دیدن کارهای او علاقهمند به حوزه تولید محتوای صوتی شدم. با همه این تفاصیل، متأسفانه در سالهای اخیر همیشه کارهایم به صورت آماتور و غیرحرفهای بود و به همین دلیل، وقتی باخبر شدم که قرار است دورهای با هدف تولیدمحتوای قابل فروش برگزار شود، به سرعت ثبت نام کردم؛ البته یک نکته است که به اساتید هم انتقال دادم و به نظرم باید موردتوجه برگزارکنندگان دوره قرار بگیرد.
یک جنبه مهم از تربیت فعال رسانهای همین برنامه هاست؛ اما به موازات این، باید پدرها و مادرها هم توجیه باشند. باید به والدین بگویید که اقتضائات عصر جدید چیست تا اگر ما بخواهیم کار رسانهای انجام بدهیم، به علاقه ما توجه کنند.
سیدمصطفی هاشمی
دانش آموز پایه سوم مدرسه فداییان اسلام
به نظرم باید به محتواهای رسانهای همیشه به چشم تردید نگاه کرد. خاصیت رسانه و محتواهایی که در اینستاگرام و شبکههای اجتماعی منتشر میشود، این است که موضوعات را هیجانی کنند؛ در حالی که شاید کل محتوا دروغ باشد و در واقع، اصل ماجرا آن چیزی نباشد که به ما میگویند.
به همین دلیل، دوست داشتم درباره سواد رسانه بیشتر بدانم. چند وقت قبل یک برنامه در تلویزیون دیدم که درباره دروغهای مجازی میگفت و از آن زمان دیگر اشتیاقم را به وقت گذرانی در شبکههای اجتماعی به عنوان یک برنامه تفننی از دست داده ام. با این حال، خیلی از دوستانم در مدرسه هنوز به این کار علاقه دارند و برای همین، در این دوره شرکت کردم تا بتوانم حقیقت های فضای مجازی را به آنها بگویم. این دوره خیلی مؤثر بود و خیلی کمک کرد. پاسخ خیلی از سؤالاتی را که داشتم، پیدا کردم.
امیرحسین حجار
دانش آموز پایه هفتم مدرسه شهید شوشتری
بزرگترین دوراهی زندگی من میان درس خواندن و وقت گذراندن در فضای مجازی است. همیشه وقتی گوشی به دست میگیرم، پدر و مادرم فوری تذکر میدهند که برگردم سراغ درس هایم؛ چون معتقدند راه موفقیت از مسیر تحصیل میگذرد. با این حال، وقتی متوجه شدم این دوره با هدف آموزش مهارتهای کسب درآمد از تولید محتوای مجازی برگزار میشود، فوری ثبت نام کردم.
حالا با مهارتهایی که اینجا فرامی گیریم، این شرایط فراهم شده که در رایانو عضو شوم، یاد بگیرم که چطور تولید محتوا کنم و به شکل هدفمند، این علاقه ام را رشد بدهم. حتی این امکان فراهم است که محتوای نهایی را به باشگاه عرضه کنیم تا آن را خریداری کنند. خیلی دوست دارم تولید محتوای حرفهای در فضای مجازی داشته باشم. امیدوارم این مسیر را در رایانو تمرین کنیم و خیلی زود بتوانیم به مسیر کسب درآمد حرفهای برسیم.